Om een inkijkje te geven in hoe het er aan toe gaat bij Staan, hebben wij een aantal van onze…
Om een inkijkje te geven in hoe het er aan toe gaat bij Staan, hebben wij een aantal van onze collega’s geïnterviewd. In de vorige blog spraken we met Quintin, een young potential en net in dienst bij Staan. Deze keer vertelt Florian, die al ruim twee jaar als Finance Professional bij ons werkt, meer over zijn ervaringen bij Staan.
Ha Florian! Jij loopt al een tijdje mee bij Staan en bent zelfs zichtbaar op de LinkedIn banner van al je collega’s. Hoe ben jij bij Staan terecht gekomen?
Na het afronden van mijn master en een half jaar reizen door Zuid-Oost Azië, begon ik me te oriënteren op de arbeidsmarkt. In die periode werd ik door Jos benaderd op LinkedIn. Naar aanleiding daarvan hebben we toen een aantal leuke gesprekken gevoerd en heb ik voor Staan gekozen.
Hoe lang is dat geleden, oftewel hoe lang ben je inmiddels al werkzaam bij Staan?
Ik ben in juli 2017 gestart, dat is dus inmiddels al ruim twee jaar geleden.
Kun je ons wat meer vertellen over de opdrachten die je in die tijd hebt gedaan?
Toen ik begon bij Staan heb ik eerst een korte opdracht van twee maanden bij Europe Watch Group gedaan als Junior Accountant. Dit is een ontzettend leuk en jong bedrijf, waar ik allerlei verschillende taken heb uitgevoerd op de Finance afdeling. Zo was ik verantwoordelijk voor batch betalingen aan de leveranciers en zorgde ik voor alle declaraties.
Vervolgens ben ik bij Heineken aan de slag gegaan, waar ik uiteindelijk anderhalf jaar ben gebleven en twee verschillende functies heb gehad. Ik was werkzaam voor Heineken Global Procurement, dat is waar alle grondstoffen centraal worden ingekocht voor alle brouwerijen van Heineken. Eerst ben ik als Tax Compliance Officer aan het werk gegaan, waar ik medeverantwoordelijk was voor de juiste belastingtarieven op alle grondstoffen en voor de belastingaangiftes in de verschillende landen. Ontzettend leerzaam om alle regels rondom btw te leren en hoe die impact kunnen hebben op een bedrijf.
Na zeven maanden ben ik vervolgens aan de slag gegaan als Business Analyst. In die functie ondersteunde ik twee teams van inkopers om hun inkoopstrategie te optimaliseren. Dit deed ik door enerzijds duidelijke inzichten te geven in de financiële data en de bijbehorende mogelijkheden en anderzijds door kritisch te kijken naar hun jaarlijkse besparingen en waar nodig bij te sturen. Het leukste daaraan vond ik om echt met je collega’s om tafel te gaan en te kijken hoe je het iedere dag beter kunt doen.
Na die lange periode bij Heineken kreeg ik een opdracht als Product Manager bij Vodafone/Ziggo. Heel iets anders, maar zeker niet minder leuk! Hier was ik verantwoordelijk voor de doorvertaling van klant- en organisatiewensen in de productontwikkeling van de nieuwste Mediabox. Daarnaast zorgde ik voor rapportages over de voortgang van de markintroductie en analyses van de kwaliteit van het product.
Voor welke cursussen heb je gekozen binnen de Academy en waarom?
Inmiddels zijn dat er al een hele hoop! Om er een aantal uit te pikken: ik heb de cursus Business English for Financials gevolgd om mijn professionele spreek- en schrijfvaardigheden in het Engels te verbeteren. In een internationale omgeving zoals die van Heineken kwam dat zeker van pas. Daarnaast heb ik de cursus Power BI gevolgd, omdat het tegenwoordig zeker een meerwaarde is als je rapportages niet alleen in Excel kunt bouwen maar ook in een meer visuele tool zoals PowerBI. Onlangs heb ik de cursus consolideren gevolgd, waarin je leert hoe je met de financial statements van moeder- en dochterondernemingen omgaat.
Hoe bevalt het om een afwisselende functie te vervullen?
Ik vind het heel erg leuk en leerzaam. Aangezien je veel verschillende dingen doet, ontwikkel je je snel en ontdek je waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Daarnaast leer je heel veel mensen kennen en maak je kennis met verschillende typen bedrijven.
In hoeverre voel jij je verbonden met Staan?
Heel sterk! Ik vind het erg leuk dat er sociale evenementen zijn waar je al je collega’s ziet en spreekt. Zo zijn er de kwartaalborrels, een zomerevent en vergeet vooral de skitrip niet!
Ook sta ik op de achtergrond banner die iedereen op LinkedIn heeft, dus daardoor voel ik me nog meer verbonden met Staan.
Kun je vertellen wat je hebt gehad aan de contactmomenten met onze coaches?
Ik vind het erg fijn dat er een coach is bij Staan waar je altijd terecht kunt als je ergens mee zit of als je ergens vragen over hebt. Sowieso is het prettig om met iemand je voortgang te kunnen bespreken en gezamenlijk te bepalen welke stappen handig zijn voor het vervolg van je carrière.
Hoe heeft Staan bijgedragen aan jouw carrière?
Staan heeft voor de perfecte start van mijn carrière gezorgd. Ik heb leuke opdrachten kunnen doen bij aansprekende bedrijven en ik heb me snel kunnen ontwikkelen met behulp van de cursussen aan de Staan Academy.
Wat waren jouw verwachtingen van Staan en zijn deze waargemaakt?
Een van de redenen waarom ik destijds voor Staan koos, was vanwege de persoonlijke benadering. Er is oprechte interesse in jou als persoon en hoe dit binnen de organisatie past. Die verwachting van destijds is zeker waargemaakt, want ondanks de groei van Staan is de identiteit hetzelfde gebleven.
Heb jij je collega’s al een keer verslagen op de befaamde Staan tafeltennistafel?
Ik moet zeggen dat mijn skills ontzettend zijn verbeterd sinds ik hier werk en ik versla mijn collega’s dan ook zeer regelmatig. Helaas zijn er nog een aantal die ik niet verslagen heb, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik die ook binnenkort zal inmaken ;).